What defines us is how we rise after falling

Vi har varit här för många gånger, men tack gode gud inte under omständigheter vi inte kunnat återhämta oss ifrån än så länge (förhoppningsvis aldrig). Ja, vi är skadade igen, eller jag är väl inte så skadad, lite lessen och öm i kroppen men inte mer. Viggson min underbara varelse däremot slog sig ganska ordentligt både i huvud och knä... Vi hoppade lite i paddocken och hon hoppade så fint och jag klappade henne och skrattde för att hon busade iväg lite, ni vet när man bara galopperar och ler för att hästen bara är så fin och underbar - och sedan stöp vi i backen med huvudet före. Hon snubblade på kortsidan och kunde inte rädda upp det. När hon reste sig ut blödde det ganska rejält ur vänsterknät och det enda jag kunde tänka var "fan fan fan fan faaan...."
 
Jag slängde snabbt av henne grejerna och sprang in i stallet för att spola såret och se hur det såg ut. Jag har bara hört dåligt om just skrapsår på knän så nära en led och en sjukt dålig prognos om det kommer skit i leden. På Universitetssjukhuset i Ulltuna har det ambulerande jour så jag ringde dit och 10 min senare kom veterinären och en vet.student till stallet. De sederade Viggson och sondade såret som var ganska djupt och hade en ganska stor "ficka" bakom sig. Tack och lov verkade det inte komma ut någon ledvätska ur såret och det såg "friskt" ut. Ett bakteriedödade foam omslag, tejp, någon bomullslinda, massa bomull och gasbinda och sedan vetrap. De spolade även ur hennes öga där hon hade fått in massa grus och baddade såret i pannan lite. 
 
Temp och hälta är Viggsons värsta fiende nu då det isf tyder på ledinflammation. Har promenerat kort och tempat henne tre gånger idag och hon är varken halt eller feber så det bådar gott, även om veterinären påpekar hur svårt och knepigt det är med sånna här sårskador och hur snabbt det kan gå utför. Boxvila imorgon också och på morgonen ska jag lufta såret, tvätta och sedan lägga om hela omslaget, och samma sak på torsdag. Ser det bra ut då kan hon ha kvar om slaget i två dagar och sedan byta det igen och då i tre dagar innan jag kollar det. Är det fint väder kan hon stå på sjukhage. 
 
Håller alla tummar och tår att det läker ihop fint nu och inte når leden. Kanske kan jag linda henne med en vanlig linda och ett enklare kompressomslag om en vecka så hon rör sig bättre. Hon lasrades även idag över typ hela kroppen, nacken hade klarat sig bättre än jag trodde, värre var det med vänsterbogen.... Men bra med laser så tidigt och nästa vecka kommer han tillbaka och lasrar och då hoppas jag såret läkt ihop såpass att han kan lasra runt det och hjälpa det läka lite bättre.
 
Drygt en månad har vi ridit och hoppat helt normalt och räknat oss som fullt igång igen efter vårens skada, men med ponie är det ingen idè att planera något har jag lärt mig. Vi tar varje dag som den kommer och jag tror att vi blir starkare och starkare för varje gång vi skadat oss nu. Både tillsammans och rent fysiskt. "Wat doesn`t kill you makes you stronger osv..."