Viggson diggson

Veckan med Viggson har innehållit allt från fight, fält, klättrning, promenad och grusvägar. Jag kan ju ta veckan i ordning så får vi en fin helhetsbild:
 
Måndag: Jag skulle lite lugnt trava ut på travbanan och jogga henne i kvällssolen, det skulle inte Viggi... Vi kom till långsidan med unghästar i hagar på båda sidorna (inte det enkalste att trava mellan med just en unghäst) och då hörde hon en gräsklippare i fjärran vilket var stoppsignalen för henne. Yes, tio minuter av snurr blandat med mindre stegrningar och unghästar bredvid som bara hetsade upp henne ännu mer. Bromsen var i och framåtväxeln var ur fuktion så jag travade tillbaka en bit där vi kom ifrån och började om, pressade henne lite att faktiskt lyssna på alla hjälper som hon så snabbt kopplat bort. Påbörjade vägen tillbaka bara för att snabbt slänga i bromsen igen, det var ett läge där jag kände att det inte fanns någon anldening för henne att bråka då vi travat där flera gånger innan och att jag var tvungen att ta den fighten och få henne till slutet av travbanan. 
 
Till slut tänkte jag eftersom framåt inte fungerade och backen var otroligt effektiv så körde vi den hela vägen, och det var en lång väg... Så fort jag vände runt var det stopp och stegra men om jag backade var det 190 knyck, konstigt det där tycker jag att hon inte fattar att hon går åt samma håll oavsett. I alla fall så var vi båda genomblöta av svett och helt slut när vi kom fram, men vi gjorde det och fighten var över. Skrittade ett helt varv till för att hon helt okomplicerat skulle gå förbi hagarna och långsidan vi bråkat på vilket gick bra.
 
Tisdag: Promenerade 30-40 minuter med henne efter gårdagens svettpass.
 
Onsdag: Travade ut en sväng och galopperade i paddocken lite sen, helt okomplicerat och jag hade en mjuk och följsam häst :) 
 
Torsdsag: Klättrade lite i skogen och hittade sedan ett helt okej litet fält som jag red på, helt underbart att galoppera upp för sluttningen och bara känna hur hon tar i med spetsade öron och älskar det. Blev ett antal glädjesprång när vi började galoppera men sen blev hon för uptagen med att försöka springa så fort som möjligt. Ger henne mer kraftfoder nu och jag känner att hon behöver den energin för att orka hela pass men det gör också att jag mycket mer häst att hantera, hon är jätterolig nu när det känns att hon börjar få tillbaka lite power.
 
Fredag: Travade bara ut en kort sväng och klättra några gånger i en backe, inget krävande pass alls utan bara lite lätt motion. 
 
Lär mig varje dag något mer om hur jag bör rida henne och hur vi bäst fungerar. Till exempel måste hon ha full koll på allt i omgivningen och helst ha undersökt allt själv också. När man då är på platser som hon varit innan kan hon trava ute hur lugnt och lösgjort som helst, men när det är nya ställen så måste jag ge henne några minuter att ta in allt och tills hon vet om något är fraligt eller inte så är det ingen ide att pressa henne eller försöka få henne att byta fokus och koncentrera sig. 
 
Känner också att hon börjar bli en riktig häst nu, som är stark och har saker att säga till om och det börjar verkligen ta sig. Ska blir så kul när vi äntligen är helt 100% igång och vi kan träna lite ordenglit :)