Det går inte alltid som man tänkt sig!

Ja, Viggi har faktiskt börjat hoppa bättre än någonsin, framför allt med bakkärran. Det är såklart jättekul och det känns kul att det finns mycket hopp i henne. Dock går det bättre hemma än på tävling där hon verkar bli lite blockerad på något sätt, säkert någon 5-års trots hon är inne i nu. I höstas gick det utan problem men nu hoppar hon så mycket mer att hon blir osäker.
 
På framhoppningen i Laholm hoppade hon fantastiskt och underbart, till och med Linn funderade på att lägga ett bud på henne, haha! Tills vi kom in på banan vill säga, där tog det stopp... Kan ju i efterhand säga att jag gjorde fel med att gå på henne och smacka henne framåt för hon blev bara mer stressad av det. Dock tjurade hon ihop totalt och ville inte alls gå så hade nog inte kunnat göra så mycket egentligen eftesom man måste starta på 45 sekunder, jag hann inte trava runt och få henne att spänna av.
 
Vi hoppade lite ute sen så vi avslutade bra. Dagen efter var det pay and jump i Halmstad och min magkänsla sa mig att det nog var en bra idé att åka dit och hoppa lågt och bara ta sig runt en bana. Vi travhoppade 70 cm och hon stannade på nästan alla hinder som de fick lägga ner ännu mer... Men det är det som är så bra med träningstävling, man kommer alltid runt banan även om det tar lite tid, tror min runda tog nästa 5 minuter haha! Men vi tog det lugnt och jag lugnade henne bara när hon ställde sig och gick inte på henne alls. 
 
Den andra rundan gick jättebra och hon stannade bara en gång lite onödigt och resten gick fin fint :) Hon hoppar så jvla mycket när hon väl hoppar på tävling, jag skulle inte heller vilja hoppa om jag tog i som en gris varje gång jag tog ett språng, klart hon blir osäker då. Jag har fått ta av bakskydden för hon vänder ju nästan ut och in på sig själv med dem på – och då är det vanliga young jump som sitter löst.. 
 
Så det är bara att ta några steg tillbaka, hoppa lågt på pay and jump tills hon kan göra det i sömnen och känner sig trygg på banan igen så ger vi oss ut på banan igen. Ví fortsätter träna som vanligt hemma för Ted och planerar om vårens tävlingar lite bara. Bättre att bygga upp en försiktig och känslig häst långsamt så hon får världens självförtroende istället för att stressa henne bara för att hon "borde" kunna tävla högre nu!