Det är så logiskt

Ja, jag tjatar om det här med hur allt hänger ihop med vad jag känner i ridnignen och det Stefan hittar på Viggson och att allt då är så himla logiskt och har sina förklaringar. Om man nu är lite skeptisk till det där med att osteopater hittar och behandlar fel som egentligen inte finns och att det är lite hittepå så föll igår ännu en pusselbot på plats. Viggi har sedan några veckor tillbaka haft väldigt ojämna framhovar vilket jag reagerat på och tyckt varit konsitigt. Jag menar hovis har ju skott i typ 40 år så att han skulle sko så ojämnt helt plötsligt kändes orimligt men jag påpekade det till honom igår och han sa det att den högra framhoven hade verkligen stuckit iväg och blivit lång medan den vänstra vuxit uppåt istället. Han rättade till det och vi pratade lite om varför det kunde bli så och då sa han att om en häst belastar ett ben väldigt mycket kan den hoven växa iväg vilket jag antar är för att kompensera och försöka stötta upp. Detta hänger såklart ihop med vad Stefan hittade!
 
Viggi började bråka extra myket för någon månad sen och ställde sig väldigt lätt och ganska oprovocerat då och i samma veva började jag märka ojämnheten på hovarna. Sedan kom Stefan och behandlade och det fick sin förklaring varför hon bråkat så mycket med en vänster bogled som satt fel (säkert lite trotsbråk också) och igår kom hovis och med honom också förklaringen till varför hovarna varit ojämna. Såklart hör allt ihop eftersom hon avlastat hela vänstersidan för att det gjort ont där och då har högersidan fått ta mycket belastning och framhoven fick ta sin del och växte då iväg.
 
Sakada/olycka - Bogled fel - Felbelastning - Bråk/protester - Ojämn hovväxt = GLAD ATT HA KUNNIGT FOLK OMKRING MIG SOM FIXAR DET JAG INTE KAN!
 
Bästisar i lerig hage ;D