Comeback

Veckan har gått snabbt och helgen har varit lugn och bra :) Inte pluggat nått alls men vårstädat i stallet, städat hemma och idag lagade jag till och med ordentlig mat och fick två hela matlådor, kors i taket ;)
 
Jag och Viggi hopptränade i tisdags och det gick väl sådär, eller hon hoppade allt och var fin över hinder men däremellan var hon väldigt springig och sköt över mig på vänster sida mer än nånsin. Jag tror hon har vrickat till höger bak lite lätt och att det är därför högergaloppen blivit springig helt plötsligt. Hon var lite varm i den kotan när kände jag i torsdgas, men inte svullen och inte halt vid ridning så jag red på och igår hoppade vi vår första pay and ride på över ett år. Vi hoppade 90/90 och det gick så bra det kunde gå den dagen. Banan var väldigt dålig måste jag säga, hade varit skönt att bara hoppa massa pay and rides hela våren men det är en sån chansning vilken klubb man åker till hur kvalitén på banan är, har ju noll koll här uppe... De hade tre linjer med korta relaterade avstånd och ponny och häst blandat.. Ja, det gick ju sådär. Deras lösning var att lägga avståndet mitt emellan tre och fyra galoppsprång - superidé verkligen - NOT! Fick ju skena igenom på tre eller bromsa gärnet på fyra och ligga kvar i handen hela vägen in i botten på hindret, super..
 
Första rundan blev lite test bara för att känna på den konstiga banan, ville rida normalt på fyra, insåg halvvägs att det inte skulle gå och då var det försent att gasa, så ett stopp i första rundan som var mitt fel, eller banans fel, lite av båda kanske. Sen till andra rundan hade vi koll på avstånden så vi var nolla då, SÅ GLAD :D Det var ett väldigt kämpande runt hela banan, inget direkt flyt eftersom den var så sjukt dåligt bygd och viggi var inte direkt avspänd haha. Hon är verkligen en helt annan häst att rida på "tävling" än hemma på banan. Hon är så spänd och tittig och ofokuserad, eller snarare vill ta in ALLT som finns i 3 km radie omkring henne och kopplar då bort mig helt. Jag har nog haft lite svårt att inse hur annorlunda jag måste rida henne på bortaplan eftersom hon fortfarande är så spänd och ovan att hoppa hemifrån. Men nu har nog poletten trillat ner. Jag måste rida ordentligt, alltså rida, inte sitta och trimma och kolla hjälper och finlira avslappant och fint som jag gör hemma. Utan rida, använda mina ben, rama in henne och visa vägen med händerna, vara påväg mot hindren med hela kroppen och inte tveka, aboslut inte tveka! Hon är så svår för hon är den känsligaste häst jag haft men samtidigt så okänslig ibland och en attityd som en riktig diva. Ja, det blir lite knepigt ibland att veta hur jag ska rida, men det är ju det vi tränar på och ska lösa nu!
 
Väldigt hälriga dagar nu det sista och det känns som att kanske, kanske kommer snön smälta bort nu och våren är i luften.. Kanske, kanske ja!! :) 
 
 
Jag pekar mot vår ljusa framtid och hon ser den lika tydligt som jag nu!
#1 - - InezOl:

Härliga foton på dig och Viggi. Roligt att följa er på bloggen igen. Önskar nu en riktigt bra fortsättning på en bra början!
Kramar från en "käckian". 💓💓💓