Tävling jao

Igår var en långa dag, var uppe vi 05.15 och åkte mot stallet för att göra mig redo för tävling och åkte sedan hem för att swischa om till lite finkläder och finbesök med dans på schemat, i säng igen 03.30...
 
Smålands skogar bjöd på en bra tävling, vädret höll sig fint och detta blev den sista (och vår andra) utetävling innan inomhussäsingen börjar nu. Viggson är nog en inomhushäst mer där det blir lite mindre att fokusera på med fyra väggar runt sig. Men tävlingen gick ändå bra, i 95cm stanna hon på tvåan lite onödigt men hoppade resten bra sen. Och i 100cm rev hon tvåan, det var en linje ett till två och istället för att bromsa lite så var huvudet uppe i himlen och kollade läget vilket gjorde det svårt att de hinder i tid, hon rev i alla fall ordentligt och inte något futtigt pet då hon hade grön färg på knäna efteråt. Men jag höll min plan och var lugn och nästan stadig hela vägen (nått hjärnsläpp hade jag nog) och det är jag nöjd över. Så dagen var bra och lite mer rutin på kontot nu.
 
Jag håller på att lägga om ridningen lite på henne i hoppningen nu för att lägga en bättre grund för henne (oss) vilket gör att det kommer vara en period nu där vi får vara lite oense och jag måste vara sjukt konsekvent. Jag måste slappna av mycket mer och andas mer i ridningen. Jag måste ha en låg, låg hand och inte styra skutan med den utan med skänklarna och jag måste räta upp mig mer så att jag har henne framför mig och inte hoppar före henne. Inget mer ska jag göra, jag ska sitta, hålla om, bara möta hindret och låta henne sköta hoppningen utan att jag lägger mig i. Hon måste börja hoppa mer avspänt och inte på fart utan att komma i en lugn galopp och komma nära hindret så hon inte behöver ta i så mycket och överhoppa sig och också så hon hinner tänka själv innan hon hoppar vilket hon inte hinner när tempot är högre. 
 
Så det är detta vi jobbar stenghårt på nu, och jag måste skärpa mig massa i ridningen och vara mer noggrann då hon ibland (ganska ofta) har en del egna åsikter på hur det bör vara. En dramaqueen med en del inslag av schitzofreni beskriver henne ganska bra ;) Men hon är den bästa prinsessan som finns bara att jag måste stå på mig lite mer i min uppfostran av denna best ;) 
 
Obeskrivlig kärlek till denna!
 
Den här bästa människan var såklart med och coachade oss genom dagen! Dreamteam strikes again!