And it's a break

Skrev ett inlägg i torsdags kväll men tog bort det på morgonen igen för det kändes lite onödigt och gnälligt, eller ja, inget kul att läsa iaf och inte om Viggson.. Men back till Viggi, det var ju inget fel på knäna i alla fall vilket ändå var skönt för de är ju lite svårare att få bra än kotor. Vi longerade henne och hon tyckte hon kunde se något på höger bak, precis som tränaren sa, att "är det något skulle jag tro att det är höger bak". Vi böjde högt och lågt och lågt så reagerade hon och var ca 1 grad halt. Sedan var vi klara för hon tyckte inte hon såg något fram men vi sa att vi kan ju kolla nu när vi ändå är igång. Så vi böjde fram också och fick en reaktion på höger framkota, större än den på bakkotan. Så höger kota fram och bak är lite paj just nu. 
 
Det syntes knappt när vi longerade och jag har ju inte direkt känt något i ridningen och hon har hoppat fint. Så det är ju inget akut, akut men det är något som inte står rätt till på högersidan där. I mars i våras så vrickade ju Viggson höger bakkota som var svullen och varm och vi lasrade på den och hade två veckors skritt och sedan lite jogging. Det kan ju vara så att vrickningen aldrig riktigt läkte ut helt innan jag var igång igen och har legat och puttrat hela sommaren men inte varit så mycket att hon visat något. Det kanske hade gått ett tag till men om jag inte upptäckt det nu kunde det blivit värre, för det hade ju visat sig på ett eller annat sätt och då kanske det gjort ännu mer skada om det legat ännu längre och inte läkt ut. 
 
 
Jag måste nästan ge lite cred till Viggi ändå för jag var helt säker på att om det var minsta lilla så skulle hon visa det så känslig som hon är. Men hennes psyke var starkare än jag trodde eftersom vi tränat och tävlat som vanligt och hon har hoppat väldigt fint och blivit mycket starakre. Så när hon är helt 100 firsk sen, vilka möjligheter! Vilken häst hon kommer vara! haha ;) 
 
Men Katja ville inte behandla henne för tydligen är det inte så vanligt med kotledsinflammationer bak på ridhäst utan att det ev. kanske är något annat, som en lös benbit som ligger och irriterar och skickade mig vidare till klinik så man kan röntga innan behandling. Så antingen är det kanske vrickningen som inte läkt ut och som gjort att hon avlastat på framkotan. Eller så är det en lös benbit som iriterar, men det får vi inte veta förrens om två veckor.. Blev rekommenderad en veterinär som inte kan förrens om två veckor, så tills dess ska jag ändå hålla igång henne, skritt och lite jogg blir det, inget avancerat :) 
 
Så säsongen är nog körd men det är vi ju vana vid, vi har dock kommit långt sedan förra breaket så nu blir det att bli friska och sedan komma igen starkare :) Som sagt, glad att jag kollade henne nu och glad att det (än så länge) inte är någon jätteskada, som hasen för 1,5 år sedan var! 
#1 - - corneliaeriksson.blogg.se:

Den understa bilden är ju bara för härlig!