Extreme makeover: Transport

Har ju helt glömt att visa det grymma jobbet min kära fader har gjort med att renovera ett gammlat skruttsläp till ett näst intill sprillans nytt släp. Ja, är det någonting min pappa inte kan... Ja, det kanske finns en del han beöhver komplettera med men att montera isär en transport och bygga upp den från grunden igen är säkerligen inte något av det!! Vart lär man sig ens det?!?
 
I somras köpte vi(mamma och pappa) ett gammalt boogie släp från värmlandsvagnen för en billig peng. Tanken var att byta golv och måla om typ men det visade sig att släpet var lite skruttigare än vi tänkt oss så det fick bli en helrenovering, inte mig emot hehe (även om priset drog iväg lite, dock ändå mkt billigare än ett nytt släp)! 
 
Pappa har lagt otaliga timmar på detta och ingen är mer tacksam än jag och det hoppas jag han vet. Det tunga arbetet var framför allt att slipa bort all rost och speja färg på hela grunden av vagnen (vet inte vad det kallas, typ skovet, karossen, underredet eller dylikt). Sedan skulle det mätas och måttas med golvet och väggarna och borras hål hit och dit. Jag var förste assistent så fort jag var hemma och var glad att jag kunde hjälpa till när det gick.
 
Sedan var det målning av väggar och massa, massa, massa himla kletande med fogmassa eller vad det kallas för att inget ska läcka in eller ut. Därefter kunde det lite roligare jobbet börja med att sätta ihop allt och få det tillbaka på plats. Det enda som inte är utbytt är taket och mellanväggen men jag tycker det fungerar fint som det är! 
 
Jag ansvarade för schablonen på sidan, som jag är jättenöjd med. Jag valde ett foto som jag tog i Falsterbo i somras och målade av konturerna. Sedan satt jag och pillade och ändrade och suddade i några veckor tills det blev perfekt, man kan verkligen stirra sig blind på en teckning, haha!
 
Jag förstorade sedan bilden med hjälp av en projektor mot en vägg och målade av den på ett tjockare papper. Därefter skar jag med en supertunn kniv ut figuren, snacka om kramp i fingret, och om jag hade darrat till lite så hade hela bliden förstörts, jag hade ju bara en chans på mig! 
 
Schabonen tejpades fast mot väggen på transporten där vi ville ha den och sedan var det bara att spreja. Tänk att man spenderar timmar med att måla och skära och trixa och sen tar det 5 sekunder att spreja på det. Men bra blev det, är verkligen supernöjd, och jag är den enda som har en sån bild för jag målade den själv ;D 
 
Ja, här är helt enkelt pappas höst-projekt som verkligen är ett hästjobb (hahahaha) och blev över förväntan. Viggi har premiäråkt och hon passar finfint i det, obeskrivlig lyx att ha eget släp!! :) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
OCH SLUTLIGEN
 
 
 
 
#1 - - Katarina:

Gud vad tjusigt det blev! Håller också på och renoverar transport så trillade in här :)

Svar: Tusen tack, all cred till pappa som lagt ner väldigt mycket tid på den! Nu är det fönster installerat på den också :)
Mathilda Nygårds